Friday, August 15, 2014

Utlandssemester i alla ära men svensk sommar slår det mesta!

Hej Hopp! 
Hoppas det är gött med er allesammans. Själv sitter jag och tittar på lite bilder som jag har i mobilen, och slås av vad fantastiskt vackert jag tycker att det är med svensk sommar. 
Jag älskar att resa och se nya länder, möta andra kulturer, smaka ny mat, åka till solen och bara slappa 
men jag tror nog faktiskt att jag ändå älskar den svenska sommaren mest av allt. 
Detta slog mig väldig när min mans två Tyska kollegor frågade om de kunde få låna våran stuga en vecka. De sade efter de hade varit där att det var den bästa semestern de någonsin haft. 
Inte för att det är en lyxig stuga för det är det verkligen inte, det finns inte toalett, dusch och är väldigt litet. Nej, därför att de hade tillgång till en liten eka, tillgång till att bada i sjön, skog runt om där man bara kunde stövla rakt in och njuta av bär och natur. 
 Det kan man för att vi ha den så kallade allemansrätten, och den har de inte i Tyskland. 
De var alldeles fascinerade över friheten och tillgången till naturen och oerhört tacksamma över att få tagit del av den. Det slog mig då vad oerhört tacksam jag är över att få ha den friheten till naturen och att jag borde njuta mer av den. För visst kan ni väl hålla med om att det inte finns något som är så fridfullt som att gå i en vackert skog eller efter en landsväg där det ligger små röda hus efter vägen. 
Visst är det väl ändå vackert? Det är faktiskt något magiskt med sommarljuset, vattnet, lukten, grönskan, fågelkvittret och den blå himmelen. Det inger en känsla och ett lugn som jag bara kan drömma om att lyckas återskapa i hemmet. 
Här hemma har mer och mer inspiration från naturen börjat smyga sig in, 
för vilken färgpalett är inte mer fulländad och vacker än den som naturen kan erbjuda oss att inspireras av? Jag tror att själen mår bra av att få in mer av utomhuskänslan i våra hem. 
Jösses så glad jag är över att få bo så nära naturen ändå.
Nej, dagens tips får helt enkelt vara unna dig att vara med i naturen.
Kram/ Petra E

No comments:

Post a Comment

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra