Thursday, August 14, 2014

Vad stoppar du i munnen?


 Hej!
Hoppas att allt är bra med dig på andra sidan skärmen.
Idag tänkte jag ta upp ämnet kost.
Själv har jag alltid tyckt att det är intressant med kost och näring. 
Men ju mer man läser om det ju mer förrvirad tycker jag att jag blir.
Det låter ju märkligt eller hur?
Men problemet är så klart inte att jag inte förstår vad jag läser utan det är snarare att det finns så många råd, LCHF, GI, 5:2, Glutenfritt, Rawfood, Vegitarianskt, Husamanskost, Ekologiskt…. 
Ja, listan kan göras väldigt lång.
Det kan också vara väldigt skrämaden när man letar fakta för det är väldigt mycket utmålas som farligt och/eller besprutat. Så hur ska man tänka då?
Jag tror att det så klart är oerhört individuellt.  
 För egen del har jag dock märkt att någon typ av radikal matstil inte passar bra. 
Vi är ju fler i familjen som ska äta och ska vi laga olika mat åt var och en  så blir det väldigt opraktiskt och tidskrävande. Så jag har bestämt mig för att äta med förnuft och använda mig av den klassiska tallriksmodellen. Ja, detta trots att många påstår att den inte är tillräcklig för att få i sig alla de vitaminer o mineralier som kroppen behöver. Det pratas ju mycket om att vi måste förebygga sjukdomar genom att äta massor av olika hälsokostprepparat. Jag ska inte sticka under stolen att jag äter ex Omega 3 men jag äter ju långt ifrån alla hälsokostprepparat som rekommenderas. Jag tror ju inte heller att det är sunt att överdosera häslokost, bara för att "vara på den säkra sidan"...
Bara för nyfikenheten skull, vad äter ni för hälsokost och varför?
Jag ska erkänna att jag är lite sugen på att göra en såndär hårmineralanalys, 
men jag känner ingen som gjort detta och då det är dyrt och jag egentligen inte vet så jätte mycket om det så har det fått stanna vid just ett sug. Men dela gärna med dig i kommentarsfälet om du har erfarenhet av detta. 
Jag tror kanske inte att jag lider av någon jätte brist men jag har det som tidigare sagt lite stressigt ibland, och en stressad kropp tar ju inte riktigt upp allt den näring som den kanske borde.
Så hm… Då kanske jag ska börja i andra änden i stället. 
Hur stressar jag bäst ner? 
Här kommer lite tips till dig om du känner det samma, dessa funkar hyfsat på mig:
Nu till fullen: Mandelmjölk, blåbär och ja musli och nej, den är inte egengjord men duger för tillfället :) Det finns nämligen en liten latmaja i mig själv just när det gäller det som så populärt kallas för "Den vita drogen" dvs bla sockret. Det  har jag faktiskt som framtida ambition, att sluta med/kraftigt dra ner på i raffinerat socker, men rom byggdes inte på en dag. Har du inte läst så mycket om sockerberoende, men ändå är nyfiken på detta, så tipsar jag om dessa länkar:
KRAM/ Petra E

2 comments:

  1. Cureidea low carb food list printable keto meal kits guaranteed weight loss pills for men But as long as there's science to recommend that a pill might assist you lose fat, that there's, and other peoplepromising that their pills can build all the pain escape, then there’s reaching to be a marketplace for them.Before you get Another Fat Don’t get Maine wrong, I do believe the idea of fat burners. we've Phoenix here that I completely love (not gonna lie, sensible chunk is within the name itself) however we want to be realistic.build whereas additionallybeing safe enough that we have a tendency to might sleep in the dead of night knowing that it works and isn’t symptom anyone. It’s removed from a cure though; all fat loss supplements area unit.Anyways, enough pessimism. You didn’t return here for pragmatism and dietary recommendation, you came to envision what we have a tendency to feel area unit the 3
    http://www.cureidea.com/

    ReplyDelete
  2. Bra inlägg! Med det var lite svårt att läsa vad som står på bilderna, har du dem med bättre upplösning?

    ReplyDelete

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra